Steffen Löfvall designer sommerskolekurser til Finansforbundet

Steffen Löfvall udvikler i samarbejde med Finansforbundet tre nye sommerskolekurser til forbundets medlemmer.

Kursus 1: Forretningsudvikling med kunstig intelligens i den finansielle sektor
Det er en udbredt forventning, at maskinlæring og avanceret kunstig intelligens vil forandre den finansielle sektor i et omfang, som vi har svært ved at forestille os i dag. Forventningen er, at det er et spørgsmål om sektorens, kundernes og myndighedernes ønsker om hastighed, retning og omfang.
Sommerskolekurset besvarer en række spørgsmål: Hvad er maskinlæring og kunstig intelligens? Hvilke redskaber kan med fordel anvendes? Hvornår og hvordan kan teknologierne anvendes i finansiel service innovation? Hvilke potentielle negative konsekvenser kan teknologien medføre? Hvilke juridiske, etiske og filosofiske aspekter ved kunstig intelligens er nødvendige at drøfte i organisationen?

Efter at have deltaget på kurset vil deltagerne dels kende til de seneste års tekniske og teoretiske udvikling inden for maskinlæring og kunstig intelligens; dels kende til, hvordan teknologierne forventes at ændre måden, der bedrives finansiel virksomhed i Danmark; samt kunne præsentere konkrete udviklingsforslag, hvor kunstig intelligens og maskinlæring indgår.

Undervisetemaet kommer hovedsagligt fra DTU.

Link til kursusbeskrivelsen og tilmelding: LINK

Kursus 2: Succesfuld platformsstrategi og finansiel service innovation
Den finansielle sektor undergår en større transformation i disse år. Digitaliseringen og nye europæiske lovgivningsinitiativer som PSD2 og GDPR gør det muligt at udvikle nye platformsbaserede forretningsmodeller, som vi ikke tidligere har set i sektoren. I kurset tages fat på, hvordan traditionelt opbyggede og tænkende finansielle virksomheder kan udvikle og implementere platformsbaserede forretningsmodeller. Endvidere tages fat på, hvilke markedsmuligheder fintech-sektoren har set i kølvandet af ny regulering.

Deltager bliver introduceret til, hvad der karakteriserer en platformsstrategi og succesfulde markeds- og produktplatforme samt hvilke betingelser, der skal være tilstede for at lykkes med selv at udvikle en platform. I den forbindelse diskuteres de væsentligste udfordringer ved at drive en platform og hvordan man kan undgå de største faldgruber. Til dette introduceres deltageren til konkrete redskaber og procesmetoder, der kan bruges til at analysere og designe platforme.

Efter at have deltaget på kurset vil deltageren dels kende til, hvordan open banking vil ændre måden, der bedrives bank- og realkreditvirksomhed i Danmark; dels kende til de vigtigste regelværk (PSD2 m.m.), som bl.a. aktualiserer platformstrategier; samt kunne præsentere konkrete forslag til forretningsområder, som enten vil blive udsat for platformskonkurrence eller kan udvikles i retning af platforme.

Underviserteamet kommer hovedsagligt fra CBS.

Link til kursusbeskrivelsen og tilmelding: LINK

Kursus 3: Strategisk kompetenceudvikling i den finansielle sektor

Den finansielle sektor blev før alle andre påvirket af digitaliseringen af samfundet og den ”disruption” det har skabt i relationerne mellem kunder og leverandører. Hurtigere og billigere datakraft har gjort det muligt at bringe nye forretningsmodeller ind i branchen og ud til slutbrugerne. En række jobfunktioner og opgaver bliver overflødige og bortfalder.

Alt i alt synes kompetencekravene i de finansielle virksomheder at udvikle sig langt hurtigere end den naturlige kompetenceudvikling gennem mobilitet og udskiftning kan honorere.
Kurset tager udgangspunkt i denne konstatering: Hvordan kan vi arbejde systematisk og målrettet med at kompetenceudvikle medarbejdere, så de bliver i stand til at håndtere de nye krav i tide?

Kurset udstyrer på den ene side deltager med et analytisk beredskab, der gør det muligt at analysere konsekvenserne på individuelt, gruppe og organisatorisk niveau (operationel, taktisk og strategisk kompetenceudvikling) og hvordan denne analyse kan bruges til at udvikle og efterspørge kompetenceudvikling. På den anden side giver kurset mulighed for at arbejde med konkrete problemstillinger i egen organisation som fx nye kompetencetyper inden for finansiel faglighed og i relation til indførsel af robotter og kunstig intelligens.

Efter at have deltaget på kurset vil deltagerne dels kende til relevante kompetence- og læringsteorier; dels kende til konkrete værktøjer til at analysere kompetenceudviklingsbehov og gennemføre succesfuld implementering af strategisk kompetenceudvikling; samt kunne præsentere konkrete forslag til kompetenceudvikling, der imødekommer centrale strategiske behov, der følger af aktuelle udfordringer.

Underviserteamet kommer hovedsagligt fra CBS.

Link til kursusbeskrivelsen og tilmelding: LINK

Du er velkommen til at kontakte Steffen (steffen@cphlearning.dk / 20 32 10 22), hvis du vil høre mere om kurserne og de bagvedliggende faglige overvejelser.

Nyt kursus i borgerinddragelse i miljøpolitikken (København + Aarhus)

Hvis du kender en kommunal miljøpolitiker, der ønsker at få succes med sin miljøpolitik, så er her muligheden. På et nyt 2-dages kursus i hhv. København og Aarhus kan politikere tilegne sig den nyeste viden og metoder om borgerinddragelse og samskabelse i miljøpolitik til at sikre et bæredygtigt lokalsamfund. Steffen Löfvall fra cph:learning deltager med faglige oplæg på kurset.

  • Link til CBS Executive kurset i København: LINK
  • Link til CBS Executive kurset i Aarhus: LINK

Samarbejdskurser til Københavns Kommune

Mange kommuners servicefunktioner og forvaltninger er i dag selvstændige aktører samtidig med, at de indgår i komplekse – og ofte skiftende – samspil med deres omgivelser, når de skal løse deres opgaver. På alle niveauer i kommunen foregår opgaveløsningen i spændingsfeltet mellem flere politiske og forvaltnings- og driftsmæssige systemer.

Opgaverne indeholder ofte dilemmaer og konflikter om, hvordan opgaven skal forstås og løses. De kan ofte kun løses i samarbejde med andre aktører, som man ikke selv har ledelsesretten over. Det gør det vanskeligt at tilrettelægge opgaverne alene ud fra egne udviklingsplaner, prioriteringer og ressourcer. Disse forhold peger på, at en række opgaver bør formuleres og gennemføres med en bred interessentinddragelse og i netværksprocesser.

For at kunne håndtere dette, kan medarbejdere og chefer med fordel trænes i en række samarbejdsrelaterede temaer.

I forbindelse med realisering af Københavns kommunes mål om at styrke det tværgående samarbejde mellem forvaltninger og koncernservicefunktioner leverer cph:learning i samarbejde med konsulentfirmaet A-2 A/S forskellige samarbejdskurser. Kurserne vedrører:

  • Interessenthåndtering
  • Konflikthåndtering
  • Kommunikationsformer
  • Spørgeteknikker

Kurserne handler grundlæggende set om at kunne kortlægge, analysere og agere på arenaer befolket af forskellige aktører med forskellige strategier, ressourcer, holdninger og samspilsmuligheder. Arbejdet skal ofte gøres i samarbejde med aktører med andre opfattelser og prioriteringer, hvorfor det er en fordel at beherske forskellige spørge-, kommunikations- og konflikthåndteringsteknikker.

De fire kurser bygger på en effektiv og aktionslærende didaktik:

  • Kursusforberedelse: Deltageren drøfter et konkret tema til en individuel miniopgave med sin nærmeste leder. Deltageren orienterer sig i kursusmaterialet.
  • Kursusdag 1: Deltageren undervises og trænes i kursets fagområde. Individuel mini-opgave: Mellem kursusdag 1 og 2 udarbejder deltageren en analyse og/eller gennemfører en ny, praktisk handling iht. præsenteret teori og metode.
  • Kursusdag 2: Deltageren får sparring på sin personlige opgave samt undervises og trænes i supplerende redskaber og metoder.

Formmæssigt veksler undervisningen mellem fokuserede forelæsninger, gruppearbejde, caseanalyser og en hjemmeopgave. I kurserne anvendes undervisningsmaterialer om interessentanalyse, netværksledelse, konflikthåndtering, spørgeteknikker, kommunikationsformer og problemtyper. Endvidere vil der være mulighed for at læse supplerende ressourcer i form af bl.a. uddrag fra bøger og artikler.

Du er velkommen til at kontakte Steffen (steffen@cphlearning.dk / 20 32 10 22), hvis du vil høre mere om kurserne og de bagvedliggende faglige og didaktiske overvejelser.

cph:learning udvikler 3 Camp Future forløb til Aarhus Kommune

Claus Nygaard og Anne Hørsted fra cph:learning har netop indgået aftale med Aarhus Kommune om udvikling af 3 Camp Future forløb i 2018. Det første forløb er netop startet i januar måned.

Camp Future er et unikt kompetencegivende kursus, hvor ledige akademikere uddannes i Forretningsudvikling. Tilknyttet Camp Future er 30 case-virksomheder fra Aarhus-området, som alle stiller hver en udfordring til deltagerne. Udfordringerne handler om forretningsudvikling og vækst.

Undervejs på kurset løser deltagerne udfordringerne gennem aktivt case-arbejde. Eksamen er en præsentation af løsningen for ledelsen i virksomheden. Camp Future-kurset efterfølges af 4 ugers praktik, hvor den ledige akademiker hjælper virksomheden med at implementere løsningen.

Camp Future er et værdiskabende kursusforløb – ikke blot for den ledige akademiker og case-virksomheden – men også for Aarhus Kommune. 100% af deltagerne kommer i virksomhedspraktik og 65% af deltagerne kommer i beskæftigelse umiddelbart efter gennemførsel af Camp Future. Flere af de deltagende virksomheder anvender Camp Future aktivt i deres rekruttering.

  • Hvis du er ledig akademiker i Aarhus og kunne tænke dig at deltage på Camp Future, kan du kontakte Morten Schwennesen (mosch@aarhus.dk /4185 4625).
  • Hvis du er virksomhedsejer/-leder og kunne tænke dig at stille en udfordring på Camp Future, kan du kontakte Anne Hørsted (anne@cphlearning.dk / 2619 9933).

Kursusstart i april 2018 og september 2018.

Steffen Löfvall designer nye fintech-netværk til Finansforbundet

Steffen Löfvall har i samarbejde med Finansforbundet lanceret to nye faglige netværk til ansatte i den finansielle sektor.

Hvis du kender lidt til den igangværende teknologiske udvikling i f.eks. transport-, forsikrings- og advokatbranchen, ja så ved du, at disse brancher bliver fundamentalt forandret i disse år. Platformsmodeller, blockchains, robotics og kunstig intelligens er nogle af de teknologier, der spiller en væsentlig rolle i omstillingen. Samme teknologiske udvikling er også i gang med at radikalt ændre den finansielle sektor.

Netværket: MarketTech 2020 – ‘Invest in Yourself’

MarketTech-netværket er et netværk til finansfolk, der arbejder i Markets-funktionen.

I Market-området vil kunstig intelligens, ny regulering og ændrede kundebehov medføre, at en række funktioner forsvinder. Helt nye transaktionsmetoder som fx blockchains vil blive udbredt. De vil ændre, hvordan valuta- og værdipapirhandlen kan afvikles, hvor der kan tjenes penge samt hvem der i fremtiden vil kontrollere handlen. Gradvist vil antallet af stillinger blive reduceret, og de resterende vil få et anderledes indhold.

Netværket: “RegTech 2020”

RegTech er et netværk for finansfolk, der vil forstå den danske og internationale udvikling inden for regulatory technology.

I de senere år er finansiel compliance som fag- og funktionsområde vokset i omfang og i opmærksomhed. Der indføres løbende nye regler, kontrollen skærpes og antallet af compliancemedarbejdere stiger stødt. Samtidig investeres der globalt store summer i udviklingen af IT-redskaber og firmaer til formålet – såkaldt regulatory technology – RegTech.

Teknologiudviklingen forventes først at effektivisere, men sidenhen erstatte de nuværende medarbejdertunge compliance-funktioner. Det får på flere planer konsekvenser for finansmedarbejdere og deres karrierer. RegTech forventes at skabe nye virksomheder med finansiel teknologi, nye krav til kompetencer samt reduceret behovet for compliance-medarbejdere på sigt.

Netværksformatet
Begge netværk mødes fem gange. Hvert netværksmøde har et afgrænset tema, som underbygges af mindst en ekstern ekspert på området. Det ene netværksmøde er en todages studietur til Londons Fintech-miljø. London er en smeltedigle, hvor de mange udviklingstrends og nye aktører kan studeres.

Du er velkommen til at kontakte Steffen (steffen@cphlearning.dk / 20 32 10 22), hvis du vil høre mere om det faglige indhold og netværksformen.

Steffen Löfvall udvikler rammeværk for udviklingsprojekter

Styrk dit udviklingsarbejde!

I de sidste par år har Professionsskolen Nordjylland (UCN) arbejdet målrettet med at kvalificere sine arbejdsmetoder til at gennemføre udviklingsprojekter.

I forløbet er der bl.a. blevet produceret to anvendelsesorienterede arbejdsnotater samt gennemført dertilhørende metodekurser. Vedhæftet finder du de arbejdsnotater, som Steffen Löfvall har skrevet i samarbejde med en intern arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen er bredt sammensat af blandt andet repræsentanter af studieledere, funktionschefer og interne udviklingskonsulenter.

1) En guide: ”UCN’s guide til problemformulering samt opstilling af formål og målsætninger i forbindelse med udviklingsarbejde”. Denne guide bidrager til afklaring af, hvilke problemstillinger der adresseres i udviklingsarbejdet, samt hvordan problem-, formåls- og målbeskrivelser kan formuleres.
2) Et idékatalog: ”UCN’s idekatalog til valg af procesmetoder i forbindelse med realisering af udviklingsarbejde”. Idekataloget introducerer læseren til konkrete procesmetoder, som kan anvendes i forbindelse med udviklingsarbejdets indledende faser. Her forstås arbejdet med at afklare kerneproblemstillingen samt fastlæggelse af projektformål og -målsætninger. Idekataloget beskriver, hvordan forskelligt udviklingsarbejde procesmæssigt kan håndteres og introducerer læseren til en række udvalgte procesredskaber.

Guiden og idekataloget kan anvendes som inspirationskilde eller referenceramme for udviklingsarbejder. Begge dokumenter kan bidrage til at kvalificere arbejdet med udviklingsarbejde i alle organisationer.

Af begge notater fremgår det, at udviklingsarbejde forstås som intenderet udvikling. Det vil sige, at arbejdet foregår på et oplyst grundlag med respekt for det uventede og værdien i at tage ved lære undervejs i arbejdsprocessen. Udviklingsarbejder kan være strategiske udviklingsprojekter, tekniske udviklingsprojekter, studieudviklingsprojekter, forskningsprojekter, kvalitetsprojekter, organisationsudviklingsprojekter osv.

Endvidere fremgår det af notaterne, at tilrettelæggelsen af udviklingsarbejde som regel er meget afhængig af den eller de typer af kerneproblemstillinger, som skal løses. Af samme grund bør arbejdet håndteres forskelligt. I projektsammenhænge kan der teoretisk og praktisk arbejdes med fire problemtyper: Tekniske problemer (blå), utæmmede tekniske problemer (røde), politiske problemer (sorte) og paradoksproblemer (grønne).

Et udviklingsarbejde tager altid udgangspunkt i en af typerne, men undervejs bevæger arbejdet sig ofte fra en farve til en anden i takt med, at videnniveauet og arbejdet øges. Endvidere kan der være underelementer i problemstillingen, der har en anden karakter og dermed kræver andre målsætninger og procesmetoder end det samlede arbejde. Man kan stå i den situation, at det overordnede problem og målsætning er grøn samtidig med, at der udvikles blå delmål.

Du er velkommen til at kontakte Steffen (steffen@cphlearning.dk / 20 32 10 22), hvis du vil høre mere om rammeværket og dertilhørende metodekurser.

Anne Hørsted og Claus Nygaard udgiver Evalueringsværktøj til Folkeskolen

cph:learning har udviklet et Evalueringsværktøj til Folkeskolen.

Det er udviklet som led i et kompetenceudviklingsprojekt for alle medarbejdere på skoleområdet i Dragør Kommune i skoleåret 2016/2017. Kompetenceudviklingsprojektet blev støttet af A. P. Møllers Folkeskoledonation.

Formålet med evalueringsværktøjet er at understøtte det igangværende arbejde på de danske skoler med at udvikle en meningsfuld evalueringspraksis til gavn for elevernes læring og trivsel.

Klik på billedet for at downloade Evalueringsværktøjet til Folkeskolen.

cphlearning - Evalueringsværktøj til Folkeskolen - januar 2018 - Claus Nygaard - Anne Hørsted

 

Hvis du vil vide mere om Evalueringsværktøjet til Folkeskolen eller cph:learning’s arbejde med skoleudvikling, er du velkommen til at kontakte Anne Hørsted (anne@cphlearning.dk / tlf. 26199933).

Anne Hørsted og Claus Nygaard udgiver Årsplanlægningsværktøj til Folkeskolen

Anne Hørsted og Claus Nygaard fra cph:learning har udviklet et Årsplanlægningsværktøj til Folkeskolen.

Det er udviklet som led i et kompetenceudviklingsprojekt for alle medarbejdere på skoleområdet i Dragør Kommune i skoleåret 2016/2017. Kompetenceudviklingsprojektet blev støttet af A. P. Møllers Folkeskoledonation.

Formålet med Årsplanlægningsværktøjet er at give medarbejderne på skolen et værktøj til at rammesætte deres faglige diskussioner om deres arbejde med at fremme elevernes læring og trivsel. Derudover at give de respektive team på skolen mulighed for at drøfte, hvordan og hvorfor et skoleår planlægges, som det gør.

 

Klik på billedet for at hente Årsplanlægningsværktøjet til Folkeskolen. Det er gratis.

cphlearning - Årsplanlægningsværktøj til Folkeskolen - januar 2018 - Claus Nygaard - Anne Hørsted

Hvis du vil vide mere om Årsplanlægningsværktøjet til Folkeskolen eller cph:learning’s arbejde med skoleudvikling, er du velkommen til at kontakte Anne Hørsted (anne@cphlearning.dk / tlf. 26199933).

Narrativ Forandringsledelse i Finanssektoren

Claus Nygaard fra cph:learning har netop afholdt et foredrag for medlemmerne af Finansforbundet om brug af det narrative metode i forandringsledelse. Fokus var på, hvordan der skabes handling, mening og identitet i forandringsprocesser. Claus tog udgangspunkt i bogen “Forandringsledelse i et narrativt perspektiv”, som han har skrevet sammen med Hanne Fredslund.

Forandringsledelse i et Narrativt Perspektiv - Claus Nygaard - Hanne Fredslund - Dansk Psykolog Forlag - cph:learning - cphlearning

Du er velkommen til at kontakte Claus (claus@cphlearning.dk /41 41 41 81), hvis du vil høre mere om det narrative perspektiv i forandringsledelse.

Anne Hørsted og Claus Nygaard udgiver værktøj til Teamsamarbejde i Folkeskolen

Anne Hørsted og Claus Nygaard har netop udgivet et værktøj til Teamsamarbejde i Folkeskolen. Værktøjet hjælper de voksne i skolen med at samarbejde om udviklingen af rammer og indsatser for elevernes læring og trivsel. Værktøjet er udviklet som led i et skoleudviklingsprojekt i Dragør Kommune støttet af A. P. Møllers Folkeskoledonation.

Klik på billedet for at downloade Teamværktøjet. Det er gratis.

cphlearning - Teamværktøjet - Folkeskolen - Claus Nygaard - Anne Hørsted

Kontakt Anne Hørsted (anne@cphlearning.dk / 2619 9933), hvis du vil høre nærmere om, hvordan cph:learning kan bidrage til din skoles videreudvikling af teamsamarbejdet.