Steffen Löfvall designer sommerskolekurser til Finansforbundet

Steffen Löfvall udvikler i samarbejde med Finansforbundet tre nye sommerskolekurser til forbundets medlemmer.

Kursus 1: Forretningsudvikling med kunstig intelligens i den finansielle sektor
Det er en udbredt forventning, at maskinlæring og avanceret kunstig intelligens vil forandre den finansielle sektor i et omfang, som vi har svært ved at forestille os i dag. Forventningen er, at det er et spørgsmål om sektorens, kundernes og myndighedernes ønsker om hastighed, retning og omfang.
Sommerskolekurset besvarer en række spørgsmål: Hvad er maskinlæring og kunstig intelligens? Hvilke redskaber kan med fordel anvendes? Hvornår og hvordan kan teknologierne anvendes i finansiel service innovation? Hvilke potentielle negative konsekvenser kan teknologien medføre? Hvilke juridiske, etiske og filosofiske aspekter ved kunstig intelligens er nødvendige at drøfte i organisationen?

Efter at have deltaget på kurset vil deltagerne dels kende til de seneste års tekniske og teoretiske udvikling inden for maskinlæring og kunstig intelligens; dels kende til, hvordan teknologierne forventes at ændre måden, der bedrives finansiel virksomhed i Danmark; samt kunne præsentere konkrete udviklingsforslag, hvor kunstig intelligens og maskinlæring indgår.

Undervisetemaet kommer hovedsagligt fra DTU.

Link til kursusbeskrivelsen og tilmelding: LINK

Kursus 2: Succesfuld platformsstrategi og finansiel service innovation
Den finansielle sektor undergår en større transformation i disse år. Digitaliseringen og nye europæiske lovgivningsinitiativer som PSD2 og GDPR gør det muligt at udvikle nye platformsbaserede forretningsmodeller, som vi ikke tidligere har set i sektoren. I kurset tages fat på, hvordan traditionelt opbyggede og tænkende finansielle virksomheder kan udvikle og implementere platformsbaserede forretningsmodeller. Endvidere tages fat på, hvilke markedsmuligheder fintech-sektoren har set i kølvandet af ny regulering.

Deltager bliver introduceret til, hvad der karakteriserer en platformsstrategi og succesfulde markeds- og produktplatforme samt hvilke betingelser, der skal være tilstede for at lykkes med selv at udvikle en platform. I den forbindelse diskuteres de væsentligste udfordringer ved at drive en platform og hvordan man kan undgå de største faldgruber. Til dette introduceres deltageren til konkrete redskaber og procesmetoder, der kan bruges til at analysere og designe platforme.

Efter at have deltaget på kurset vil deltageren dels kende til, hvordan open banking vil ændre måden, der bedrives bank- og realkreditvirksomhed i Danmark; dels kende til de vigtigste regelværk (PSD2 m.m.), som bl.a. aktualiserer platformstrategier; samt kunne præsentere konkrete forslag til forretningsområder, som enten vil blive udsat for platformskonkurrence eller kan udvikles i retning af platforme.

Underviserteamet kommer hovedsagligt fra CBS.

Link til kursusbeskrivelsen og tilmelding: LINK

Kursus 3: Strategisk kompetenceudvikling i den finansielle sektor

Den finansielle sektor blev før alle andre påvirket af digitaliseringen af samfundet og den ”disruption” det har skabt i relationerne mellem kunder og leverandører. Hurtigere og billigere datakraft har gjort det muligt at bringe nye forretningsmodeller ind i branchen og ud til slutbrugerne. En række jobfunktioner og opgaver bliver overflødige og bortfalder.

Alt i alt synes kompetencekravene i de finansielle virksomheder at udvikle sig langt hurtigere end den naturlige kompetenceudvikling gennem mobilitet og udskiftning kan honorere.
Kurset tager udgangspunkt i denne konstatering: Hvordan kan vi arbejde systematisk og målrettet med at kompetenceudvikle medarbejdere, så de bliver i stand til at håndtere de nye krav i tide?

Kurset udstyrer på den ene side deltager med et analytisk beredskab, der gør det muligt at analysere konsekvenserne på individuelt, gruppe og organisatorisk niveau (operationel, taktisk og strategisk kompetenceudvikling) og hvordan denne analyse kan bruges til at udvikle og efterspørge kompetenceudvikling. På den anden side giver kurset mulighed for at arbejde med konkrete problemstillinger i egen organisation som fx nye kompetencetyper inden for finansiel faglighed og i relation til indførsel af robotter og kunstig intelligens.

Efter at have deltaget på kurset vil deltagerne dels kende til relevante kompetence- og læringsteorier; dels kende til konkrete værktøjer til at analysere kompetenceudviklingsbehov og gennemføre succesfuld implementering af strategisk kompetenceudvikling; samt kunne præsentere konkrete forslag til kompetenceudvikling, der imødekommer centrale strategiske behov, der følger af aktuelle udfordringer.

Underviserteamet kommer hovedsagligt fra CBS.

Link til kursusbeskrivelsen og tilmelding: LINK

Du er velkommen til at kontakte Steffen (steffen@cphlearning.dk / 20 32 10 22), hvis du vil høre mere om kurserne og de bagvedliggende faglige overvejelser.