bog om innovativ undervisning og læring

Claus Nygaard udgiver international bog om innovativ undervisning og læring

Ny international bog om innovativ undervisning og læring

Denne bog om innovativ undervisning og læring er skrevet til alle med ansvar for at designe eller gennemføre undervisning. Udgangspunktet er, at innovativ undervisning er en praksis, som du kan lære. I denne engelsksprogede bog, får du konkrete eksempler til inspiration.

Bogen er skrevet af forskere fra førende universiteter i hele verden. De har alle arbejdet med innovativ undervisning i en årrække og er eksperter i at ændre undervisningen, så de studerende engagerer sig mere og lærer mere.

Hvad er innovativ undervisning?

I bogen skelner Eva Dobozy og Claus Nygaard mellem tre typer af innovation: produkt-innovation, proces-innovation og service-innovation.

Som underviser (eller curriculum-udvikler), der har ansvaret for at designe undervisnings- og læringsforløb, er det vigtigt at skelne mellem de tre typer af innovation. Fordi typen af innovation har stor betydning for undervisningens didaktik og pædagogik og de studerendes læreprocesser.

Er du ikke bevidst om din type af innovation, vælger du måske det forkerte “værktøj” i værktøjkassen, når du designer og gennemfører undervisningsaktiviteter.

Hvad er læring?

I bogen skelner Eva Dobozy og Claus Nygaard mellem tre overordnede læringsperspektiver: 1) behavioristisk læring; 2) kognitiv læring; 3) social læring. Denne skelnen er vigtig, hvis du har ansvaret for at designe innovativ undervisning og læring. For der er nemlig stor forskel på at være innovativ inden for rammerne af de tre læringsperspektiver.

Er du ikke bevidst om dit læringsperspektiv, rammer du måske forbi målgruppen. I værste fald udvikler du en ny praksis, der er tænkt som værende innovativ, men i realiteten fejler i forhold til de studerendes engagement og læring.

bog om innovativ undervisning og læring

Hvad indeholder bogen om innovativ undervisning?

Bogen indledes med et oversigtskapitel af Kayoko Enomoto, Richard Warner og Claus Nygaard, hvor de giver deres bud på syv konkrete faktorer, som er medvirkende til innovation. Dernæst kommer et kapitel af Eva Dobozy og Claus Nygaard, hvor de – som omtalt ovenfor – præsenterer en central model for innovativ undervisning og læring, der konkret placeres i relation til tre læringsperspektiver.

Resten af bogen er fyldt med eksempler fra universiteter i hele verden, hvor undervisere har gennemført innovationer. Bogens eksempler er struktureret i fem sektioner:

  1. innovation gennem design af læringsrum
  2. innovation gennem brug af e-learning
  3. innovation gennem case-metode og feltarbejde
  4. innovation gennem kreative metoder
  5. innovation gennem refleksive metoder

Bogen kan købes online <HER>