Seminar om Agil Kvalitetsledelse hos Dansk Forening for Kvalitet

Agil kvalitetsledelse

Den 20. januar 2022 afholder Claus Nygaard udvidet seminar om Agil Kvalitetsledelse sammen med Dansk Forening for Kvalitet.

Kender du situationen?

Kvalitetsledelse udfordres af forandringer, afvigelser og uforudsete hændelser, som tvinger os til at ændre planer og procedurer. Selv når vi har udformet vores kvalitetssystem og dokumenteret det i kvalitetshåndbøger og guidelines, kan det føles som om, at vi ikke er kommet helt i mål. Vi laver klare regler og procedurer, men finder os alligevel i en situation, hvor vi må minde om og indskærpe til, at reglerne og procedurerne også bliver overholdt. Det synes som om, at der mangler en fælles forståelse, overblik eller ansvarstagen. Det opleves som om, at kvalitetsarbejdet skubbes i baggrunden til fordel for den hurtige løsning af kundens problem. Vi ender med en kontrolkasket, hvor vi langt hellere ville have et udviklingsperspektiv.

Agil kvalitetsledelse – en alternativ vej frem

Hvis du kender disse udfordringer med kvalitetsledelse og gerne vil have hjælp til at løse dem en gang for alle, så er agil kvalitetsledelse måske vejen frem! Agilitet er en ny ledelsesteori, som arbejder målrettet på at skabe læringsarenaer, hvor de involverede personer lærer at løse problemer på en lærende måde frem for en forsvarende måde. Agil kvalitetsledelse handler om at skabe dobbeltkredslæring og helhedssyn. Det udvikler både ansvar og et kvalitets-mindset. Agil kvalitetsledelse er cirkulær og sammenkobler mange forskellige dele af virksomhedens værdikæde i en helhedsforståelse. Det er modsat lineær kvalitetsledelse, som handler om at skabe compliance i forhold til definerede regler og procedurer inden for isolerede dele af virksomhedens værdikæde.

Agil kvalitetsledelse i hele virksomheden

Hvis virksomheden skal udvikle en kvalitetskultur og have kvalitetssystemet ”under huden”, må den arbejde agilt – hele vejen rundt. Det betyder også, at kvalitetsledelse skal være et helt centralt omdrejningspunkt i virksomheden. Kvalitetsledelse skal ske fra et center of excellence midt i virksomheden, som med cirkulære processer evner at skabe agile læringsarenaer, hvor kvaliteten udvikles til gavn for virksomhedens kunder.
Hvis du kunne tænke dig at få værktøjer til at skabe agile læringsarenaer? Få viden om, hvordan du arbejder med cirkulære processer? Få inspiration til at udvikle et agilt kvalitets-mindset og en kvalitetskultur? Så er dette kursus måske noget for dig.

Det får du med hjem
– indblik i agilitetsteorien (5 typer af agilitet) og dens koblinger til kvalitetsudvikling
– viden om hvordan agil kvalitetsledelse kan tænkes i forhold til produktion, organisation, ledelse og strategi
– 12 konkrete værktøjer til agil kvalitetsledelse, som allerede i morgen kan sætte gang i udviklingen af et agilt kvalitets-mindset

 

Læs mere og tilmeld dig på hjemmesiden hos Dansk Forening for Kvalitet <HER>

Skriv eller ring til Claus Nygaard, hvis du vil høre mere hans bud på Agil Kvalitetsledelse: 41 41 41 81 / claus@cphlearning.dk

Claus Nygaard holder Agilitetsnetværk med CBS Executive

Agilitetsnetværk på CBS Executive

Sammen med CBS Executive har Claus Nygaard stiftet et Agilitetsnetværk, som sætter fokus på sammenhængene mellem agilitet, innovation og forretningsudvikling. Netværket har afholdt to succesfulde møder i 2021 og fortsætter i 2022. Netværket er for tidligere og kommende deltagere på sommerskolekurset “Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling” og andre med interesse for emnet. Det er GRATIS at deltage i netværket.

Det næste møde afholdes hos CBS Executive, Råvarebygningen, Porcelænshaven, 2000 Frederiksberg.

—oOo—

Program for torsdag d. 27. januar 2022.

15.00: Velkommen.
Vi byder velkommen og tager temperaturen på deltagernes agile organisering/arbejde.

15.10: Finn Hessellund fra ITCI A/S fortæller om, hvordan de i deres softwareudvikling arbejder med ægte agile og sætter kunden og kundens behov i centrum med frontend first. Det gør dem 10 x mere effektive og gør dem i stand til konstant at overgå kundens forventninger. I sit oplæg fokuserer Finn på betydningen af organisering og processer frem for softwareteknik.

15.40: Spørgsmål til Finn og drøftelse af mulighederne i ægte agile.

16.00: Kort pause.

16.10: Agilitet = læring.
Professor Claus Nygaard sætter lighedstegn mellem agilitet og læring. Nærmere bestemt viser Claus, hvordan forskellige agilitetsniveauer i virksomheden fører til forskellige læringsniveauer. Det gør han ved at koble agilitetsteorien med Batesons læringsteori og vise nogle konkrete forskelle på virksomheder, der er agilt umodne, og virksomheder, der har agile superkræfter.

16.30: Drøftelse af agil organisering/arbejde.
Vi slutter mødet af med at drøfte, hvad du tager med som inspiration til dit eget arbejde med agil organisering/arbejde.

17.00: Tak for i dag.

—oOo—

Du er velkommen til at dele informationerne om netværksmødet. Hvis du vil høre mere om, hvordan Claus Nygaard og cph:learning arbejder med Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling, er du velkommen til at kontakte Claus: 41 41 41 81 / claus@cphlearning

Du er også meget velkommen, hvis du har ideer til kommende emner i Agilitetsnetværket, som er medlemmernes netværk.

LÆS MERE OM NETVÆRKSMØDET OG TILMELD DIG <HER>

Ny nordisk analyse: Coping with Compliance – experiences from 2021

Nordic Financial Unions lancerede i går rapporten “Coping with Compliance – experiences from 2021”.

Jonas Kold Dhyrbye og Steffen Löfvall fra cph:learning har udarbejdet rapporten og præsenterede på et webinar analyser, copingstrategier og perspektiver for nordiske complianceansatte i finans- og forsikringssektoren.

Læs mere om analysen og se webinaret på NFUs hjemmeside.

Nyt masterkursus i positiv psykologi på Island

Lars Ginnerup og Claus Nygaard fra cph:learning er gået sammen med Akademias på Island og CBS Executive og udbyder nu et helt nyt masterkursus i positiv psykologi på Island.

Masterkurset sætter fokus på PERMA-ledelse og styrkebaseret, personlig udvikling og træner målrettet deltagerne i at opbygge egne styrker til succes og lede medarbejdere til succes.

Masterkurset tager udgangspunkt i nogle interessante forskningsresultater, som i sig selv er åbenbare, men desværre ikke er fremtrædende i store dele af erhvervslivet.

  • At definere folks styrker (og hvad de gør rigtigt) og bygge videre på dem er langt mere effektivt end at definere svagheder (og hvad de gør forkert) og forsøge at rette op på dem.
  • Ledere, der investerer tid med de bedste performere (frem for dem, der ikke præsterer), har dobbelt så stor succes.
  • I virksomheder, hvor medarbejdere har mulighed for at gøre det, de gør bedst hver eneste dag, er produktiviteten meget højere end i traditionelle virksomheder.
  • Medarbejdere, der modtager feedback om deres styrker, er meget mere motiverede og effektive end medarbejdere, der modtager feedback om deres svagheder.  

Efter masterkurset vil deltagerne have indsigter og værktøjer til at videreudvikle egne styrker og målrettet anvende dem i både arbejdslivet og privatlivet. Desuden vil de også have indsigter og værktøjer til at bedrive PERMA-ledelse (læs artiklen: Sådan bedriver du PERMA-LEDELSE af Claus Nygaard).

Kontakt Lars Ginnerup for at høre mere om masterkurset og forskningen bag positiv psykologi: 40835007 / lars@cphlearning.dk

 

 

MorgenBooster – proaktiv håndtering af udfordringer i det agile samarbejde

På MorgenBooster den 28. oktober 2021 kan du blive klogere på, hvordan du proaktivt håndterer udfordringer i det agile samarbejde.

Leverandørsamarbejdet har igennem en årrække været kendetegnet ved en traditionel kontraktstyring med fokus på at sikre at it-løsningerne leveres til aftalt tid, pris og kvalitet. I de sidste 10 år er mange små og store it-udviklingsprojekter gradvist blevet mere agilt organiseret. Det har givet anledning til at udvikle forskellige agile kontraktmodeller.

Selvom den agile kontrakttænkning og projektorganisering har vundet indpas, er der stadig udfordringer, der påvirker mulighederne for at skabe værdi i det agile samarbejde. Erfaringer viser, at det er svært at skabe tillid, læring og videndeling i det agile samarbejde. Derudover er det fortsat ønsker om stram leverandørstyring, forudsigelighed og en resultatforpligtelse, som kendes fra traditionelle kontrakter.

Konsulenthusene A-2 og cph:learning arbejder sammen på at etablere en ledelsesmodel for agil kontrakt- og projektstyring. Ambitionen med ledelsesmodellen er at skabe rammerne for en agil samarbejdspraksis, der proaktivt skaber succes og håndterer potentielle udfordringer. Modellen består af flere ledelsespunkter og indikatorer inden for agil kontraktstyring, samarbejde, teknologiudvikling og organisering.

På denne MorgenBooster møde præsenteres du for grundtemaerne i den agile ledelsesmodel.

Mikael Schwartz fra A-2 vil indledningsvist præsentere, hvordan man proaktivt kan udvikle et kunde-leverandørsamarbejde, der afspejler en større tillid og indsatsforpligtelse. Peter Müller fra A-2 vil dernæst gennemgå, hvordan man proaktivt kan lede den agile teknologiudvikling. Steffen Löfvall og Jonas Kold Dhyrbye fra cph:learning vil afslutningsvist stille skarpt på, hvordan der proaktivt skabes en agil kultur og organisering.

Program:
08.00-08.30  Morgenmad
08.30-08.35   Velkomst ved Mikael Schwartz, A-2
08.35-08.55   Oplæg Mikael Schwartz, A-2: Agil styring og samarbejde
08.55-09.15   Oplæg Peter Müller, A-2: Agil teknologiudvikling
09.15-09.30  Oplæg Steffen Löfvall & Jonas Kold Dhyrbye, cph:learning: Agil kultur
09.30-10.00  Spørgsmål og dialog mellem deltagere og oplægsholdere

Morgenbooster er gratis og afvikles hos A-2.

For nærmere information om de faglige vinkler og oplæg på MorgenBoosteren – kontakt Steffen Löfvall på 20 32 10 22.

Steffen Löfvall og CBS-kolleger om læringsudbyttet ved sommerskole

I denne videosnack slår Steffen Löfvall, Jesper Strandgaard og Heidi Jønch-Clausen et slag for at deltage på CBS’ sommerskole. Læringsudbyttet er højt.

Link til video på LinkedIn

”Der er mange grunde til at deltage i sådan en type efteruddannelse som leder, som Sommerskolen jo også giver mulighed for. Et er jo at møde ligesindede fra andre typer af virksomheder, andre brancher og høre deres erfaringer, og hvad de gør, og på den måde også lave et netværk på sigt, som vi kan se, at nogle af deltagerne har gjort”, forklarer underviser på sommerskolekurset ‘Perspektiver på Forandringsledelse i en Krisetid’ og professor på CBS, Jesper Strandgaard.

Lyt også med, når underviserne Heidi Jønch-Clausen og Steffen Löfvall fortæller, hvordan de oplever deltagernes udbytte af deres kurser i ‘Retorisk Lederskab’ og ‘Succesfuld Strategiimplementering’.

Og hør hvad deltagerne siger om CBS Executive Sommerskole, ikke mindst om ‘Succesfuld Strategiimplementering’:

Claus Nygaard - Kreditdagen 2019 - Kreditkonferencen 2019 - Dansk Kredit Råd - Ernst & Young

Claus Nygaard er fagansvarlig for CBS Executive Sommerskole i Agilitet

CBS Executive Sommerskole – Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling

Claus Nygaard fra cph:learning udbyder CBS Executive Sommerskole om Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling.

Sommerskolen afholdes 16.-23. august 2021.

Hvis du vil øge innovationskraften og forretningsudvikle kerneydelsen i relation til kunder og markeder, kan du med fordel anvende teorien om agilitet. Som leder kan du komme et skridt foran konkurrenterne gennem agilitet.

Men det kræver, at du aktivt tænker agilitet ind i din egen ledelse, i din organisering af arbejdet, i produktionen af produkterne/servicen, samt i selve strategien. Det kræver, at du forstår det agile mindset og tør disrupte de velkendte organiseringsmetoder. At du er villig til systematisk at udvikle en agil kultur.

Denne CBS Executive Sommerskole i Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling blev afholdt for første gang i 2019 med stor succes. Kurset var overtegnet med deltagere og Claus Nygaard fik evalueringen 5,0 på en skala fra 1-5. Dvs. ALLE deltagerne gav topkarakter til undervisningen.

 

Claus siger: “Mange virksomheder ‘sidder fast’ i driften, fordi de tænker lineært logisk. Altså hvis A er problemet, så må B være løsningen. De holder møder, hvor de endevender A og planlægger B. Og mens de er igang med at løse driftsproblemerne, læser de i avisen, at en virksomhed har opfundet en smart teknologi, som muliggør en helt ny type løsning til kunderne. Med agilitetsteorien bliver det muligt at skabe et helt nyt mindset for virksomhedsledelse, hvor planlægningen og optimeringen af driften ikke tager al fokus. Det glæder jeg mig rigtigt meget til at undervise i på CBS Executive Sommerskole i 2020.”

Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig <HER>

 

 

CBS Executive Sommerskole i Positiv Psykologi 2021

CBS Executive Sommerskole i Positiv Psykologi 2021

Lars Ginnerup og Claus Nygaard fra cph:learning afholder igen i 2021 en CBS Executive Sommerskole i Positiv Psykologi. Helt konkret kobler de effektiv strategisk ledelse med positiv psykologi og viser, hvordan det på den måde er muligt at udvikle en virksomhedskultur og ledelsesform, som øger den psykologiske kapital og skaber engagement, ejerskab, innovation og performance.

Kurset afholdes på CBS fra den 23.-27. august 2021.

Bliv klogere på hvordan du udvikler et mindset til at tænke strategisk udvikling ud fra en ressourcetilgang: Hvad styrker, motiverer og inspirerer medarbejderne? Få indsigt i de forskningsbaserede teorier bag positiv psykologi, psykologisk kapital, selvregulering og motivation.

Læs mere om Sommerskolen her: https://cbs-executive.dk/programme/effektiv-strategisk-ledelse-gennem-positiv-psykologi/

Claus Nygaard har skrevet en artikel om PERMA-ledelse, som knytter sig til emnet. Den kan du læse her: https://cphlearning.dk/perma-ledelse-saadan-skaber-du-positive-resultater/

Claus Nygaard i spidsen for nyt CBS Executive netværk om agilitet

Netværk om agilitet

I regi af CBS Executive starter nu et nyt netværk om agilitet.

Netværket er udsprunget af CBS Executives Sommerskolekursus Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling. Deltagerne har efterspurgt et netværk, hvor inspirationen og diskussionerne fra sommerkurset kan fortsætte. Derfor har Claus Nygaard nu taget initiativ til at oprette et sådant netværk i samarbejde med de tidligere deltagere på kurset Mette Rehling og Christina Lysholt.

Første møde i det nye Agilitetsnetværk afholdes tirsdag den 4. maj 2021 kl. 14.00-16.00 hos CBS Executive Fonden, Råvarebygningen, Porcelænshaven 22 på Frederiksberg.

Alle deltagere fra Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling i 2019 og 2020 er inviteret. Selvom netværket primært henvender sig til tidligere deltagere på CBS Executives Sommerskolekursus Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling, er alle med interesse for emnet velkomne til at deltage.

Ambitionerne med dette netværk om agilitet

Vi ønsker at drive et åbent netværk, der udforsker begrebet agilitet i relation til ledelse, innovation og forretningsudvikling. Dette for at inspirere, skabe diskussion og læring, samt give grobund for nye relationer. Tanken er derfor, at vi i netværket skal tæt på deltagernes agile praksis og dele metoder og resultater.

Helt i den agile ånd starter vi med et enkelt møde og beslutter herefter, hvad næste skridt er.

Umiddelbart tænker vi 3-4 møder om året, så vi kan holde forbindelsen og fortsat kan inspirere hinanden. CBS Executive Fonden lægger hus til fremtidige arrangementer. Nogle gange tager vi måske på virksomhedsbesøg hos en deltager for at se nærmere på den agile praksis. Alt det – og meget mere – finder vi ud af den 4. maj.

Program for første møde

  • Oplæg fra praksis om agilitet og forretningsudvikling v/Claus Møldrup, CEO Founder @ DrugStars
  • Oplæg fra forskningen om at skabe et agilt mindset v/Claus Nygaard underviser på CBS Executive Sommerskole i Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling
  • Det bæredygtige og agile netværk v/Christina Lysholt og Mette Rehling, tidligere deltagere på CBS Executive Sommerskole i Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling

Claus Møldrup siger om sit oplæg
“Med udgangspunkt i DrugStars udvikling over de seneste 3 år – fra at være en ”simpel” app til patienter, der tager medicin dagligt – til nu også at være patienternes stemme om deres medicin, med mere end 433.000 medicin anmeldelser på DrugsDisclosed.com, vil jeg beskrive hvordan agilitet/forretningsudvikling/innovation ser ud for os i dagligdagen.

Hos DrugStars vender vi det faktisk på hovedet. Innovation er drivkraften for forretningsudviklingen. Og da vi udvikler alt i et ”live” miljø, ud fra ”build-Measure-Learn” filosofien, skal vi hele tiden være agile overfor de bruger- og kundedata som vores business analytics viser os. Med andre ord tilpasser vi os hele tiden det ”build”, som performer bedst. Dette gælder både produktudvikling og markedsføring. Vores ”soundingboard” er ikke fokusgrupper, markedsundersøgelser eller lignede – det tror vi ikke på – vi lytter udelukkende til de data som vores bruger og kunder sender tilbage til os, når de interagerer med vores produkt live nu og her”.

Tilmeld dig netværk om agilitet

Det er gratis at deltage, og du tilmelder dig på CBS Executives hjemmeside. Klik på linket herunder:

https://cbs-executive.dk/programme/agilitet-netvark/

bog om innovativ undervisning og læring

Claus Nygaard udgiver international bog om innovativ undervisning og læring

Ny international bog om innovativ undervisning og læring

Denne bog om innovativ undervisning og læring er skrevet til alle med ansvar for at designe eller gennemføre undervisning. Udgangspunktet er, at innovativ undervisning er en praksis, som du kan lære. I denne engelsksprogede bog, får du konkrete eksempler til inspiration.

Bogen er skrevet af forskere fra førende universiteter i hele verden. De har alle arbejdet med innovativ undervisning i en årrække og er eksperter i at ændre undervisningen, så de studerende engagerer sig mere og lærer mere.

Hvad er innovativ undervisning?

I bogen skelner Eva Dobozy og Claus Nygaard mellem tre typer af innovation: produkt-innovation, proces-innovation og service-innovation.

Som underviser (eller curriculum-udvikler), der har ansvaret for at designe undervisnings- og læringsforløb, er det vigtigt at skelne mellem de tre typer af innovation. Fordi typen af innovation har stor betydning for undervisningens didaktik og pædagogik og de studerendes læreprocesser.

Er du ikke bevidst om din type af innovation, vælger du måske det forkerte “værktøj” i værktøjkassen, når du designer og gennemfører undervisningsaktiviteter.

Hvad er læring?

I bogen skelner Eva Dobozy og Claus Nygaard mellem tre overordnede læringsperspektiver: 1) behavioristisk læring; 2) kognitiv læring; 3) social læring. Denne skelnen er vigtig, hvis du har ansvaret for at designe innovativ undervisning og læring. For der er nemlig stor forskel på at være innovativ inden for rammerne af de tre læringsperspektiver.

Er du ikke bevidst om dit læringsperspektiv, rammer du måske forbi målgruppen. I værste fald udvikler du en ny praksis, der er tænkt som værende innovativ, men i realiteten fejler i forhold til de studerendes engagement og læring.

bog om innovativ undervisning og læring

Hvad indeholder bogen om innovativ undervisning?

Bogen indledes med et oversigtskapitel af Kayoko Enomoto, Richard Warner og Claus Nygaard, hvor de giver deres bud på syv konkrete faktorer, som er medvirkende til innovation. Dernæst kommer et kapitel af Eva Dobozy og Claus Nygaard, hvor de – som omtalt ovenfor – præsenterer en central model for innovativ undervisning og læring, der konkret placeres i relation til tre læringsperspektiver.

Resten af bogen er fyldt med eksempler fra universiteter i hele verden, hvor undervisere har gennemført innovationer. Bogens eksempler er struktureret i fem sektioner:

  1. innovation gennem design af læringsrum
  2. innovation gennem brug af e-learning
  3. innovation gennem case-metode og feltarbejde
  4. innovation gennem kreative metoder
  5. innovation gennem refleksive metoder

Bogen kan købes online <HER>