Steffen Löfvall og CBS-kolleger om læringsudbyttet ved sommerskole

I denne videosnack slår Steffen Löfvall, Jesper Strandgaard og Heidi Jønch-Clausen et slag for at deltage på CBS’ sommerskole. Læringsudbyttet er højt.

Link til video på LinkedIn

”Der er mange grunde til at deltage i sådan en type efteruddannelse som leder, som Sommerskolen jo også giver mulighed for. Et er jo at møde ligesindede fra andre typer af virksomheder, andre brancher og høre deres erfaringer, og hvad de gør, og på den måde også lave et netværk på sigt, som vi kan se, at nogle af deltagerne har gjort”, forklarer underviser på sommerskolekurset ‘Perspektiver på Forandringsledelse i en Krisetid’ og professor på CBS, Jesper Strandgaard.

Lyt også med, når underviserne Heidi Jønch-Clausen og Steffen Löfvall fortæller, hvordan de oplever deltagernes udbytte af deres kurser i ‘Retorisk Lederskab’ og ‘Succesfuld Strategiimplementering’.

Og hør hvad deltagerne siger om CBS Executive Sommerskole, ikke mindst om ‘Succesfuld Strategiimplementering’:

Claus Nygaard - Kreditdagen 2019 - Kreditkonferencen 2019 - Dansk Kredit Råd - Ernst & Young

Claus Nygaard er fagansvarlig for CBS Executive Sommerskole i Agilitet

CBS Executive Sommerskole – Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling

Claus Nygaard fra cph:learning udbyder CBS Executive Sommerskole om Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling.

Sommerskolen afholdes 16.-23. august 2021.

Hvis du vil øge innovationskraften og forretningsudvikle kerneydelsen i relation til kunder og markeder, kan du med fordel anvende teorien om agilitet. Som leder kan du komme et skridt foran konkurrenterne gennem agilitet.

Men det kræver, at du aktivt tænker agilitet ind i din egen ledelse, i din organisering af arbejdet, i produktionen af produkterne/servicen, samt i selve strategien. Det kræver, at du forstår det agile mindset og tør disrupte de velkendte organiseringsmetoder. At du er villig til systematisk at udvikle en agil kultur.

Denne CBS Executive Sommerskole i Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling blev afholdt for første gang i 2019 med stor succes. Kurset var overtegnet med deltagere og Claus Nygaard fik evalueringen 5,0 på en skala fra 1-5. Dvs. ALLE deltagerne gav topkarakter til undervisningen.

 

Claus siger: “Mange virksomheder ‘sidder fast’ i driften, fordi de tænker lineært logisk. Altså hvis A er problemet, så må B være løsningen. De holder møder, hvor de endevender A og planlægger B. Og mens de er igang med at løse driftsproblemerne, læser de i avisen, at en virksomhed har opfundet en smart teknologi, som muliggør en helt ny type løsning til kunderne. Med agilitetsteorien bliver det muligt at skabe et helt nyt mindset for virksomhedsledelse, hvor planlægningen og optimeringen af driften ikke tager al fokus. Det glæder jeg mig rigtigt meget til at undervise i på CBS Executive Sommerskole i 2020.”

Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig <HER>

 

 

CBS Executive Sommerskole i Positiv Psykologi 2021

CBS Executive Sommerskole i Positiv Psykologi 2021

Lars Ginnerup og Claus Nygaard fra cph:learning afholder igen i 2021 en CBS Executive Sommerskole i Positiv Psykologi. Helt konkret kobler de effektiv strategisk ledelse med positiv psykologi og viser, hvordan det på den måde er muligt at udvikle en virksomhedskultur og ledelsesform, som øger den psykologiske kapital og skaber engagement, ejerskab, innovation og performance.

Kurset afholdes på CBS fra den 23.-27. august 2021.

Bliv klogere på hvordan du udvikler et mindset til at tænke strategisk udvikling ud fra en ressourcetilgang: Hvad styrker, motiverer og inspirerer medarbejderne? Få indsigt i de forskningsbaserede teorier bag positiv psykologi, psykologisk kapital, selvregulering og motivation.

Læs mere om Sommerskolen her: https://cbs-executive.dk/programme/effektiv-strategisk-ledelse-gennem-positiv-psykologi/

Claus Nygaard har skrevet en artikel om PERMA-ledelse, som knytter sig til emnet. Den kan du læse her: https://cphlearning.dk/perma-ledelse-saadan-skaber-du-positive-resultater/

Claus Nygaard i spidsen for nyt CBS Executive netværk om agilitet

Netværk om agilitet

I regi af CBS Executive starter nu et nyt netværk om agilitet.

Netværket er udsprunget af CBS Executives Sommerskolekursus Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling. Deltagerne har efterspurgt et netværk, hvor inspirationen og diskussionerne fra sommerkurset kan fortsætte. Derfor har Claus Nygaard nu taget initiativ til at oprette et sådant netværk i samarbejde med de tidligere deltagere på kurset Mette Rehling og Christina Lysholt.

Første møde i det nye Agilitetsnetværk afholdes tirsdag den 4. maj 2021 kl. 14.00-16.00 hos CBS Executive Fonden, Råvarebygningen, Porcelænshaven 22 på Frederiksberg.

Alle deltagere fra Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling i 2019 og 2020 er inviteret. Selvom netværket primært henvender sig til tidligere deltagere på CBS Executives Sommerskolekursus Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling, er alle med interesse for emnet velkomne til at deltage.

Ambitionerne med dette netværk om agilitet

Vi ønsker at drive et åbent netværk, der udforsker begrebet agilitet i relation til ledelse, innovation og forretningsudvikling. Dette for at inspirere, skabe diskussion og læring, samt give grobund for nye relationer. Tanken er derfor, at vi i netværket skal tæt på deltagernes agile praksis og dele metoder og resultater.

Helt i den agile ånd starter vi med et enkelt møde og beslutter herefter, hvad næste skridt er.

Umiddelbart tænker vi 3-4 møder om året, så vi kan holde forbindelsen og fortsat kan inspirere hinanden. CBS Executive Fonden lægger hus til fremtidige arrangementer. Nogle gange tager vi måske på virksomhedsbesøg hos en deltager for at se nærmere på den agile praksis. Alt det – og meget mere – finder vi ud af den 4. maj.

Program for første møde

  • Oplæg fra praksis om agilitet og forretningsudvikling v/Claus Møldrup, CEO Founder @ DrugStars
  • Oplæg fra forskningen om at skabe et agilt mindset v/Claus Nygaard underviser på CBS Executive Sommerskole i Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling
  • Det bæredygtige og agile netværk v/Christina Lysholt og Mette Rehling, tidligere deltagere på CBS Executive Sommerskole i Agilitet, Innovation og Forretningsudvikling

Claus Møldrup siger om sit oplæg
“Med udgangspunkt i DrugStars udvikling over de seneste 3 år – fra at være en ”simpel” app til patienter, der tager medicin dagligt – til nu også at være patienternes stemme om deres medicin, med mere end 433.000 medicin anmeldelser på DrugsDisclosed.com, vil jeg beskrive hvordan agilitet/forretningsudvikling/innovation ser ud for os i dagligdagen.

Hos DrugStars vender vi det faktisk på hovedet. Innovation er drivkraften for forretningsudviklingen. Og da vi udvikler alt i et ”live” miljø, ud fra ”build-Measure-Learn” filosofien, skal vi hele tiden være agile overfor de bruger- og kundedata som vores business analytics viser os. Med andre ord tilpasser vi os hele tiden det ”build”, som performer bedst. Dette gælder både produktudvikling og markedsføring. Vores ”soundingboard” er ikke fokusgrupper, markedsundersøgelser eller lignede – det tror vi ikke på – vi lytter udelukkende til de data som vores bruger og kunder sender tilbage til os, når de interagerer med vores produkt live nu og her”.

Tilmeld dig netværk om agilitet

Det er gratis at deltage, og du tilmelder dig på CBS Executives hjemmeside. Klik på linket herunder:

https://cbs-executive.dk/programme/agilitet-netvark/

bog om innovativ undervisning og læring

Claus Nygaard udgiver international bog om innovativ undervisning og læring

Ny international bog om innovativ undervisning og læring

Denne bog om innovativ undervisning og læring er skrevet til alle med ansvar for at designe eller gennemføre undervisning. Udgangspunktet er, at innovativ undervisning er en praksis, som du kan lære. I denne engelsksprogede bog, får du konkrete eksempler til inspiration.

Bogen er skrevet af forskere fra førende universiteter i hele verden. De har alle arbejdet med innovativ undervisning i en årrække og er eksperter i at ændre undervisningen, så de studerende engagerer sig mere og lærer mere.

Hvad er innovativ undervisning?

I bogen skelner Eva Dobozy og Claus Nygaard mellem tre typer af innovation: produkt-innovation, proces-innovation og service-innovation.

Som underviser (eller curriculum-udvikler), der har ansvaret for at designe undervisnings- og læringsforløb, er det vigtigt at skelne mellem de tre typer af innovation. Fordi typen af innovation har stor betydning for undervisningens didaktik og pædagogik og de studerendes læreprocesser.

Er du ikke bevidst om din type af innovation, vælger du måske det forkerte “værktøj” i værktøjkassen, når du designer og gennemfører undervisningsaktiviteter.

Hvad er læring?

I bogen skelner Eva Dobozy og Claus Nygaard mellem tre overordnede læringsperspektiver: 1) behavioristisk læring; 2) kognitiv læring; 3) social læring. Denne skelnen er vigtig, hvis du har ansvaret for at designe innovativ undervisning og læring. For der er nemlig stor forskel på at være innovativ inden for rammerne af de tre læringsperspektiver.

Er du ikke bevidst om dit læringsperspektiv, rammer du måske forbi målgruppen. I værste fald udvikler du en ny praksis, der er tænkt som værende innovativ, men i realiteten fejler i forhold til de studerendes engagement og læring.

bog om innovativ undervisning og læring

Hvad indeholder bogen om innovativ undervisning?

Bogen indledes med et oversigtskapitel af Kayoko Enomoto, Richard Warner og Claus Nygaard, hvor de giver deres bud på syv konkrete faktorer, som er medvirkende til innovation. Dernæst kommer et kapitel af Eva Dobozy og Claus Nygaard, hvor de – som omtalt ovenfor – præsenterer en central model for innovativ undervisning og læring, der konkret placeres i relation til tre læringsperspektiver.

Resten af bogen er fyldt med eksempler fra universiteter i hele verden, hvor undervisere har gennemført innovationer. Bogens eksempler er struktureret i fem sektioner:

  1. innovation gennem design af læringsrum
  2. innovation gennem brug af e-learning
  3. innovation gennem case-metode og feltarbejde
  4. innovation gennem kreative metoder
  5. innovation gennem refleksive metoder

Bogen kan købes online <HER>

Agil kvalitetsledelse – seminar med Claus Nygaard

Agil kvalitetsledelse – i samarbejde med Dansk Forening for Kvalitet

10. juni 2021, kl. 8:30 – 15:30, Comwell Roskilde, kr. 4.950,-

Tilmelding på Dansk Forening for Kvalitets hjemmeside.

Agil kvalitetsledelse

I samarbejde med Dansk Forening for Kvalitet afholder Claus Nygaard et udvidet seminar i Roskilde, hvor du får 12 konkrete værktøjer til agil kvalitetsledelse.

Hvorfor agil kvalitetsledelse?

Kvalitetsledelse udfordres af forandringer, afvigelser og uforudsete hændelser, som tvinger os til at ændre planer og procedurer. Selv når vi har udformet vores kvalitetssystem og dokumenteret det i kvalitetshåndbøger og guidelines, kan det føles som om, at vi ikke er kommet helt i mål. Vi laver klare regler og procedurer, men finder os alligevel i en situation, hvor vi må minde om og indskærpe til, at reglerne og procedurerne også bliver overholdt. Det synes som om, at der mangler en fælles forståelse, overblik eller ansvarstagen. Det opleves som om, at kvalitetsarbejdet skubbes i baggrunden til fordel for den hurtige løsning af kundens problem. Vi ender med en kontrolkasket, hvor vi langt hellere ville have et udviklingsperspektiv.

Agil kvalitetsledelse – en alternativ vej frem

Hvis du kender disse udfordringer med kvalitetsledelse og gerne vil have hjælp til at løse dem en gang for alle, så er agil kvalitetsledelse måske vejen frem! Agilitet er en ny ledelsesteori, som arbejder målrettet på at skabe læringsarenaer, hvor de involverede personer lærer at løse problemer på en lærende måde frem for en forsvarende måde. Agil kvalitetsledelse handler om at skabe dobbeltkredslæring og helhedssyn. Det udvikler både ansvar og et kvalitets-mindset. Agil kvalitetsledelse er cirkulær og sammenkobler mange forskellige dele af virksomhedens værdikæde i en helhedsforståelse. Det er modsat lineær kvalitetsledelse, som handler om at skabe compliance i forhold til definerede regler og procedurer inden for isolerede dele af virksomhedens værdikæde.

Agil kvalitetsledelse i hele virksomheden

Hvis virksomheden skal udvikle en kvalitetskultur og have kvalitetssystemet ”under huden”, må den arbejde agilt – hele vejen rundt. Det betyder også, at kvalitetsledelse skal være et helt centralt omdrejningspunkt i virksomheden. Kvalitetsledelse skal ske fra et center of excellence midt i virksomheden, som med cirkulære processer evner at skabe agile læringsarenaer, hvor kvaliteten udvikles til gavn for virksomhedens kunder.

Hvis du kunne tænke dig at få værktøjer til at skabe agile læringsarenaer? Få viden om, hvordan du arbejder med cirkulære processer? Få inspiration til at udvikle et agilt kvalitets-mindset og en kvalitetskultur? Så er dette kursus måske noget for dig.

Det får du med hjem

– indblik i agilitetsteorien (5 typer af agilitet) og dens koblinger til kvalitetsudvikling
– viden om hvordan agil kvalitetsledelse kan tænkes i forhold til produktion, organisation, ledelse og strategi
– 12 konkrete værktøjer til agil kvalitetsledelse, som allerede i morgen kan sætte gang i udviklingen af et agilt kvalitets-mindset

Gennemføres ved minimum 12 deltagere.

Ved aflysning pga for få deltagere eller Covid-19 refunderes din betaling for seminaret 100%

Agil kvalitetsledelse

Claus Nygaard - agil kvalitetsledelse

Claus Nygaard udvikler ny mellemlederuddannelse hos CBS Executive

Strategisk ledelse af ungdomsuddannelsesinstitutioner

Sammen med CBS Executive har Claus Nygaard udviklet en ny lederuddannelse for ledere på ungdomsuddannelsesinstitutioner (STX, HF, VUC, HHX, HTX, EUD og SOSU).

Uddannelsen har fire moduler med hvert sit ledelsesfokus:

  1. narrativ forandringsledelse
  2. ledelse af selvledelse
  3. PERMA-ledelse
  4. kvalitetsledelse

Formålet med uddannelsen er at understøtte ledere til at arbejde med strategisk ledelse af ansatte og kerneydelser samt i samspillet med rektor.

God ledelse kræver strategisk bevidsthed. Der er brug for at den gode leder løfter sig over dagligdagens driftsopgaver og anlægger et strategisk perspektiv på sin ledelse. Den dygtige leder ”har det lange lys på” og tænker strategisk fremadrettet, samtidig med at de daglige ledelsesopgaver har den nødvendige prioritet.

Denne vekselvirkning mellem dagligdagens drift og problemløsning og et reflekteret strategisk ledelsesniveau er nem at tænke sig til – men svær at håndtere i praksis.

Derfor giver uddannelsen lederen teorier, metoder og værktøjer på masterniveau, der er direkte anvendelige i den daglige ledelse.

Faculty består af: Eva Steensen (rektor), Thomas Jørgensen (rektor), Michael Pedersen (lektor), Camilla Sløk (lektor), Peter Ulholm (director), Flemming Meier (ekstern lektor), Lars Ginnerup (ekstern lektor), Eirik Irgens (professor) samt Claus Nygaard.

Uddannelsen udbydes af CBS Executive i tæt samarbejde med ledere af ungdomsuddannelsesinstitutioner og førende forskere inden for udvikling og ledelse af uddannelsesinstitutioner.

LÆS MERE ONLINE:

https://cbs-executive.dk/programme/ledelse-ungdomsuddannelsesinstitutioner/

Strategisk ledelse af ungdomsuddannelsesinstitutioner

 

Steffen Löfvall og Niels Thygesen i Mandag Morgen

Steffen Löfvall og Niels Thygesen har i dag en kommentar om gaveøkonomi i Mandag Morgen.

Læs kommentaren på Mandag Morgen – weblink

Velfærdsforskere: Gaveøkonomi giver mere velfærd for pengene.

KOMMENTAR Vores velfærd står og falder med, at vi finder nye innovative måder at organisere os på. Såkaldt ’gaveøkonomi’ er en af dem, og den målelige værdi baner allerede vejen til mere og bedre velfærd, skriver forfatterne til ny bog.

Forenklingsreformer, frikommuneforsøg og fusioner.

Kærkomne forsøg på forbedringer, som dog rejser spørgsmålet om, hvorfor vi til stadighed må reparere på velfærdsmaskinen. Og om der er andre veje til velfærd.

Det korte svar er ja.

Samfundsforskeren Francis Fukuyama har i en række samfundsanalyser beskrevet, at kun cirka 40 procent af et lands økonomiske vækst kan forklares pengeøkonomisk. De resterende 60 procent afhænger af styrken og karakteren af landets sociale relationer – for eksempel foreningsliv, sportsklubber, andels-, og arbejderbevægelser samt stærke netværk i lokalsamfund og byer.

Baseret på analyserne finder Fukuyama, at det kan betale sig at bygge velfærd på relationer; specielt dem, der handler om ressourceudveksling og gaveøkonomi. Gaveøkonomier er værdiskabende fællesskaber – fysiske såvel som digitale – som man giver til, og hvor man selv får adgang til det, som andre giver.

Når man anlægger et gaveøkonomisk perspektiv på vores velfærd, som Fukuyama og et stigende antal andre forskere gør, får man øje på initiativer, der skaber velfærd gennem relationer. I nedenstående præsenteres tre cases, der alle illustrerer den væsentlige velfærdsværdi.

Hvordan Bo har gavn af gaveøkonomi

I Guldborgsund Kommune har man indført ’fællesledelse’ i Center for Sundhed og Omsorg. Her arbejdes der ud fra devisen ’Dit er også mit’. Initiativet har blandt andet positive effekter for Bo. Bo er dement, men han er også fysisk aktiv og begiver sig ofte ud på gåture. Her bliver han tit forvirret og kan ikke huske, hvor han bor.

På Bos plejecenter er der typisk to plejeansatte på vagt til 30 beboere. Så det hænder, at personalet drøfter spørgsmålet: Hvad stiller vi op med Bo? Et af svarene er at ringe til hjemmeplejen, der alligevel kører rundt i lokalområdet, og bede dem om at holde øje med Bo. Alle ved, at denne opgave ikke er en del af hjemmeplejens ydelseskatalog. Men hjemmeplejen har ikke noget imod at påtage sig opgaven, selv om det ikke omfordeler eller udløser flere penge til den del af Center for Sundhed og Omsorg.

Gaveøkonomien består i, at hjemmeplejen hjælper til med at holde øje med Bo (gave). Gengaven kan for eksempel bestå i, at plejecentret står på vagt for hjemmeplejen, hvis den udkørende hjemmeplejevagt får et nødkald. Merværdien i denne ressourceudveksling er for alle større, end man umiddelbart skulle tro. ’Dit er også mit’ har ført til:

  • At den moralske stress blandt plejecentrets medarbejdere er nedsat, fordi borgere som Bo er gladere og har det godt sammen med andre
  • At udgiften til sygefravær er reduceret – det skyldes blandt andet, at personalet kan se, at de gør en forskel (for Bo og andre)
  • En samlet reduktion af udgifter på 8 millioner kroner i 2019 i Center for Sundhed og Omsorg. Denne reduktion kan afhænge af andre forhold, men er konstateret efter indførelse af ’Dit er også mit’.

Hvordan ét årsværk bliver til 50 millioner kroner i Københavns Stadsarkiv

Københavns Stadsarkiv stod over for deres livs udfordring i begyndelsen af 2000’erne. 1,2 millioner registerkort skulle digitaliseres.

Ud fra gaveøkonomiske principper lykkedes det Stadsarkivet at mobilisere arkivets brugere – private og professionelle slægtsforskere, foreninger og forskningsinstitutioner – til at digitalisere registerkortene. Brugerne indså hurtigt, at jo mere de indtastede (en gave til fællesskabet), desto flere kort kunne de selv tilgå i den fælles database, som blev opbygget af Stadsarkivet (gengaven fra fællesskabet). Projektet blev en kæmpe succes, fordi værdien var enorm for alle parter:

  • Digitaliseringen af registerkort blev løst på syv år. Skulle arkivets medarbejdere selv stå for digitaliseringen ved siden af deres øvrige opgaver, ville opgaven have taget 100 år
  • Udgiften var beregnet til cirka 50 millioner kroner. Opgaven blev løst med et internt årsværk over de 7 år
  • Antallet af arkivbrugere blev forøget 50 gange. Det skyldes den digitale adgang til arkivalierne.

Men én ting er at få mere ud af det, som organisationen har i forvejen. Den virkelige værdiforøgelse skal måles på nytteværdien, ligesom det var tilfældet med Bo. Digitaliseringen af registerkortene har øget deres anvendelighed i social-historisk og demografisk forskning. Men endnu mere opsigtsvækkende er den afgørende betydning for forskere fra sundhedssektoren. De har med arkivets digitalisering langt bedre mulighed for at kortlægge mønstre og årsager til arvelige og epidemiske sygdomme – og dermed for at udvikle ny viden om sundhedsfremmende og sygdomsreducerende tiltag.

Hvordan Samsø blev 100 procent selvforsynende med alternativ energi

Et af de steder, som ligeledes har skabt uhørt velfærdsværdi med gaveøkonomisk organisering, er Samsø. Og grunden er den samme. Fordi det kan betale sig. Som den første ø i verden er Samsø 100 procent selvforsynende med alternativ energi. Ude i verden bliver Samsø derfor også omtalt som et grønt mirakel.

Indledningsvis forsøgte man at igangsætte opstillingen ud fra klassiske pengeøkonomiske dyder – først en drivende teknisk forvaltning, dernæst tekniske og økonomiske beregninger og til sidst de nye lokalplaner i høring. Projektet blev en dundrende fiasko, da de fleste lokale interessenter ikke kunne se værdien i at være med.

Senere gik man anderledes til værks og etablerede Energiakademiet, der skulle fungere som netværkscenter. Eller, i teoretisk forstand, en gaveøkonomisk platform. Bønder, håndværkere, institutioner, færgeselskab og vidensinstitutioner blev koblet sammen i nyskabende samarbejdsprojekter om sol, vind, varme og biogas. Fordi det kunne betale sig for hver enkelt gavegiver. I Energiakademiet kalder de det community power.

Samsøs grønne gaveøkonomi finder sted flere steder og på flere niveauer. Blandt nye initiativer er det planen at opføre et biogasanlæg, som omdanner organisk affald, for eksempel halm fra markerne og husholdningsaffald, til byvarme og biogas til Samsøfærgen.

Den lille gavestrøm består i, at organisk affald tilføres biogasanlægget (gave), mens restaffaldet tilbageføres og gøder markerne (gengave). Denne gavestrøm producerer grøn energi og sparer penge for landmændene på øen. Den store gavestrøm består i, at det, som naturen giver (gave), føres tilbage til naturen som rene ressourcer (gengave). Disse gavecirkler giver god samvittighed, god ressourceøkonomi og grønne tal på bundlinjen.

Kun hvor det giver mening

Er der så tale om at erstatte økonomichefen i kommunen med en gavechef? Nej. Gaveøkonomi er en supplerende økonomi, som skal indføres de steder, hvor det giver mening. Og det kræver lokal ledelseskraft – i by og land samt i toppen og bunden af organisationen.

Som eksemplerne viser, så kan gaveøkonomier oprettes i et kommunalt center (Guldborgsund) eller på digitale platforme (Stadsarkivet), eller de kan omfavne en hel ø. Gaveøkonomier er gangbare, og deres målelige værdi baner allerede vejen til mere og bedre velfærd: Fra gevinsterne på et ældreområde over udviklingen af storbyer til effektiviseringer imellem det offentlige og det private. De kan udfærdiges på digitale platforme eller organiseres analogt.

Tager vi gaveøkonomiens potentiale for at skabe velfærdsværdi i betragtning, så vil en bred og kompetent ledelsesindsats med denne organisering udgøre en ny vej til mere og bedre velfærd på flere velfærdsområder. Måske i sådan en grad, at vores velfærdssamfund står og falder med det.

Niels Thygesen og Steffen Löfvall er henholdsvis lektor og ekstern lektor på Copenhagen Business School. De er forfattere til bogen ’Gaveøkonomi: Ny vej til bedre velfærd’, som er udkommet på Gyldendal Business.

Læs mere om bogen om gaveøkonomi og gaveledelse – weblink

Claus Nygaard udvikler Camp Future til Odense Kommune sammen med Nobiles

Jobrettet uddannelse med stor beskæftigelseseffekt

Siden 2012 har cph:learning udbudt Camp Future i flere danske kommuner herunder Aarhus, København, Furesø og Lolland. Nu udvides Camp Future også til Odense Kommune.

Uddannelsen fokuserer på Forretningsudvikling og projektstyring

Camp Future  er en jobrettet uddannelse for ledige akademikere. Fokus er forretningsudvikling og projektstyring. Den ledige akademiker på Camp Future matches med en SMV 1:1 og får stillet en konkret udfordring med at skabe vækst i virksomheden.

Allerede fra første dag på uddannelsen arbejder akademikeren tæt sammen med virksomheden for at skabe vækst. Ideelt set så meget vækst, at der er økonomi til en fastansættelse i virksomheden.

Beskæftigelseseffekten er meget stor. De seneste forløb i Aarhus Kommune viser, at kun 9% af deltagerne på Camp Future er ledig uden anden form for aktivitet 12 uger efter uddannelsen. 65% er i fuldtidsbeskæftigelse eller startet som selvstændige. 26% er deltidsbeskæftigede, i praktik eller under ny uddannelse.

Camp Future udbydes som jobrettet uddannelse i samarbejde med konsulenthuset Nobiles.

Uddannelsen blev udviklet i 2012 af professor Claus Nygaard, cph:learning, der stadig er den drivende akademiske kraft på uddannelsen. Indhold og fokus udvikles i takt med markedsudviklingen inden for de private erhverv, som uddannelsen målrettes.

DERFOR VIRKER CAMP FUTURE

  • Personprofilering af den ledige bringer selvindsigt og afklaring
  • Tilknytning til en SMVV allerede fra første kursusdag giver gejst og selvmestring
  • Arbejdet med at løse en rigtig udfordring, som er stillet af virksomheden, giver mulighed for at bidrage til virksomhedens forretningsudvikling og vækst
  • Ny jobsøgningsstrategi giver den ledige langt flere jobsamtaler.

Læs mere on Camp Future <HER>

Claus Nygaard - jobrettet uddannelse - camp future

Claus Nygaard organiserer internationalt symposium om Innovativ Undervisning og Læring

Innovativ undervisning og læring

Hvad vil det sige at bedrive innovativ undervisning? Hvordan anvendes teknologier bedst muligt til at skabe læring? Hvordan kan man anvende gamification innovativt element i undervisning? Hvilken rolle spiller den arkitektoniske indretning for studerendes læring?

Det er blot nogle af de nøglespørgsmål, der besvares ved dette internationale symposium, der finder sted ONLINE den 24-25-26 august 2020.

Claus Nygaard fra cph:learning har samlet et dream team af professorer fra internationale universiteter, som deltager med deres erfaringer. De har alle det til fælles, at de er pionerer inden for innovativ undervisning og læring.

De kommer fra alle verdensdele og førende universiteter som California State Polytechnic, Leeds Beckett, Imperial College London, University of Adelaide.

Ny bog om innovativ undervisning og læring

Symposiet er mere end snak. Deltagerne skriver en bog om emnet, som i efteråret 2020 udkommer på det engelske forlag, Libri Publishing Ltd., Oxfordshire, UK.

Bogen bliver på engelsk og indeholder følgende sektioner:

Section 1: teaching and learning innovations using e-learning;
Section 2: teaching and learning innovations using games/simulations/role-play;
Section 3: teaching and learning innovations using case-methodology;
Section 4: teaching and learning innovations using research-based methods;
Section 5: teaching and learning innovations using learning space design;
Section 6: teaching and learning innovations using modern technologies like Google glasses, augmented reality, GPS, etc.;
Section 7: teaching and learning innovations using business practice and fieldwork;
Section 8: teaching and learning innovations using art, language, music, and culture;
Section 9: teaching and learning innovations using other reflective methodologies.

Det er ikke den første bog om innovativ undervisning og læring, Claus Nygaard udgiver. Se hans lange liste af bøger om emnet på Amazon.com <HER>

innovativ undervisning og læring - claus nygaard - cph:learning