Steffen Löfvall tilrettelægger nyt platformskursus sammen med CBS Executive

Hvordan bliver arbejdsmarkedsorganisationerne klar til platformsbaserede forretningsmuligheder?

I et helt nyt og intensivt minikursusforløb undersøger vi de strategiske udfordringer, som bl.a. digitalisering, brancheglidninger og anderledes medlemsprofiler har for forretningsbetingelserne i medlemsbaserede organisationer.

Bør medlemstilbud organiseres på nye måder gennem øget platformsbasering? Hvilke aktiviteter og kompetencer skal organisationerne holde fast i, og hvilke områder kan overlades til et fleksibelt netværk af samarbejdspartnere? Risikerer vi at erodere os selv, eller konverterer vi tværtimod en overvejende passiv medlemsskare til et aktivt netværk? Disse og mange andre strategiske spørgsmål undersøges på kurset. Kurset gennemføres af førende platformsforskere fra CBS.

Du kan læse mere om forløbet: https//cbs-executive.dk/platform

Baggrund

Danske arbejdsmarkedsorganisationer – arbejdsgiverorganisationer, fagforbund og a-kasser – gør en stor indsats for at være relevante for deres medlemmer. Der arbejdes med trepartsforhandlinger og fagpolitisk udvikling, ligesom der tilbydes kompetenceudvikling og andre kontante fordele til medlemmerne.

Men medlemmerne er i stigende grad vant til selvbetjening, rådgivning via apps og andre digitale løsninger. Samtidig fastholder organisationerne de traditionelle organiseringsprincipper, hvor der opnås konkurrencekraft gennem monopollignende roller i overenskomstforhandlinger og ved selv at udvikle, producere og markedsføre medlemsydelser.

I forhold til de traditionelle organisationer tænker og handler platformsbaserede organisationer anderledes. De ønsker ikke at kontrollere deres værdikæder for at (for)blive konkurrencedygtige og attraktive for medlemmerne. I stedet vælger de at orkestrere et større netværk af aktører, ressourcer og arbejdsprocesser. Sat på spidsen er det netværket, der er konkurrencekraften og kernekompetencen.

Arbejdsmarkedsorganisationerne har de teoretiske forudsætninger for at arbejde mere platformsbaseret: De består dels af medlemsdemokratier, der producerer politik, dels af driftsorganisationer der producerer medlemsydelser. I forløbet ser vi nærmere på, hvordan begge dele kan platformsbaseres.

Centrale temaer
I løbet af 3½ intensive kursusdage analyserer og drøfter vi, hvordan en medlemsorganisation bliver endnu mere relevant for sine medlemmer med øget platformsbasering. Vi kommer omkring 10 helt centrale temaer:

  1. Succesfaktorer: Hvad kan vi lære af succesfulde private, offentlige og non-profit platformsorganisationer?
  2. Digitale produktfællesskaber: Hvordan tilrettelægges medlemsrejser og platformsprodukter i platformsarkitekturer?
  3. Designprincipper: Hvilke designmodeller og -metoder er hensigtsmæssige ifm. design af platformsbaserede medlemsydelser og organisationer?
  4. Indtjeningsmodeller: Hvordan skabes og fordeles indtægter og udgifter på platforme?
  5. Kvalitetsstyring: Hvordan foregår kvalitetssikringen af samarbejdspartnere, produkter og processer i platformsorganisationer?
  6. Organisering: Hvordan ser organisationsstrukturen ud i platformsorganisationer?
  7. Kompetencer og ressourcer: Hvilke kernekompetencer, ressourcer og processer knytte der sig til en platformsorganisering?
  8. Strategiprocesser: Hvordan ser strategiprocesser ud i platformsorganisationer?
  9. Ledelsesprocesser: Hvilke lederroller og -kompetencer kræver platformsorganisering?
  10. Politisk og strategisk styring: Hvad stiller platformstænkningen af muligheder, udfordringer og begrænsninger for medlemsvalgte bestyrelser?

Derudover skal deltagerne mellem modulerne på struktureret vis arbejde med refleksioner over temaet i egen organisation.

Målgruppe:
Kurset er målrettet medlemsbaserede arbejdsmarkedsorganisationer og henvender sig til dig, der er chef eller specialist, og som arbejder med strategi, generel forretningsudvikling eller medlemsydelsesområder.

Underviserteamet:

  • Jonas Hedman, Professor, CBS
  • Jonas Kold Dhyrbye, Udviklingskonsulent, Finansforbundet
  • Kalina Staykova, Adjunkt, CBS
  • Mogens Bjerre, Lektor, CBS
  • Stefan Henningsson, Professor, CBS
  • Steffen Löfvall, Ekstern lektor, Ph.d., CBS og CPH:Learning (kursusleder)

Datoer og sted:
19. marts 2020 kl. 16:00 – 19:00
15. april 2020 kl. 9:00 – 20:00
16. april 2020 kl. 9:00 – 16:30
27. april 2020 kl. 9:00 – 16:30

CBS Executive, Copenhagen Business School

Du kan læse mere om forløbet og tilmelde dig på: https//cbs-executive.dk/platform